Annons

måndag 22 februari 2010

Olja i ansiktet? Javisst!

Många är skepiska till att använda ansiktsolja, men var inte det för det är så grymt bra för hyn i ansiktet. Fett löser ju fett så har du oren hy med finnar så är olja mycket bra att använda hur knasigt det än låter. Det största felet många gör som har finnar är att torka ut hyn, ajabaja. Torkar du ut hyn så producerar hyn ännu mer fett och talg, så är det. Med olja så får du en klar och återfuktad hy och med tiden minskar finnarna radikalt.
Många av de dyra märkena inom hudvård har ansiktsoljor, men istället för att lägga flera hundra kronor på det så gör din egen olja. Det finns mängder av oljor som passar olika hudtyper. Jag använder mig av mandelolja eller olivolja som jag blandar med kamomillolja och gurkörtsolja. Mandeloljan är inte lika fet som olivoljan och går därmed in i huden fortare än olivoljan. Gurkörtsoljan är bra om man har problem med finnar och kamomilloljan är bra om man har känslig hy som lätt blir röd och irriterad.
Jag brukar oftast använda oljan som nattkräm. Efter att jag tvättat ansiktet så klappar jag in lite olja i ansiktet medans ansiktet fortfarande är lite fuktigt.

Funkar så bra och hyn blir riktigt mjuk och klar. Prova!

1 kommentar:

Filosofia sa...

Det ska jag prova! Brukar använda olivolja på skrubbrondeller (26 kr på apoteket) som peeling! Billigt och funkar asbra :) Dessutom behöver man inte oroa sig för vad det är dom där peelingkrämerna egentligen innehåller... Hyn blir alldeles mjuk och väl rengjord :) Skölj bara av med lite vatten efteråt!