Annons

söndag 12 april 2009

Tips!

I somras fick jag en hel del finnar i ansiktet, vilket jag annars nästan aldrig har. Det ploppade upp finnar hela tiden och det varade ända fram till jul. Blev så less så jag försökte en massa olka grejer. Köpte i allafall zinktabletter, Basiron från apoteket och så provade jag dyra ansiktsmasker och rengöring. Rengöringen funkade inte alls. Zinktabletterna och Basiron gjorde susen. Dessutom så började jag tvätta ansiktet med honung. Helt grymt bra. Har man smink så är hunung inte den bästa rengöringen men osminkad så är det fantastisk. Den är ju antiinflammatorisk och återfuktande. Jag tar lite honung, tillsätter bara lite vatten så den blir lättare att massera in i ansiktet, har det sen som en ansiktsmask i minst 10 min. Sköljer bort det men ganska varmt vatten och avslutar med kallt vatten så porerna stängs. Har sedan ett ansiktsvatten som jag gör av citronsaft, äppelcidervinäger och vatten. Jag har det i ansiktet efter tvätt. Den gör också att porerna drar ihop sig, ansiktet får lyster och citronen bleker om man har röda ärr efter finnar.
Som nattkräm använder jag en anisktsolja som jag gjort av mandelolja, kamomillolja och gurkörtsolja. Många är rädda för olja i ansiktet, vilket är synd för det är verkligen bra. Fett löser fett och det är inte så att du får finnar av oljan. Det är även kanon att tvätta ansiktet med olja. Jag har en blandning av ricinolja och olivolja som jag masserar in i ansiktet, tar en liten handduk som jag sköljer i så varmt vatten som möjligt. Lägger den över ansiktet en stund, torkar av oljan. Upprepar det ca 3 gånger eller tills oljan är borta. Avslutar med kallt vatten. Den är jättebra att tvätta med om man har smink, det tar bort allt! I början kan man uppleva att det blir mer finnar men det är övergående, det är för att oljan drar ut massa orenheter i huden. Jag är nu finnfri (peppar, peppar) och det är faktiskt billiga produkter.

Ett annat tips jag har är en peeling som jag gör av mandelolja, olivolja, honung och kaffesump. Blanda ihop allt i en burk och använd det sen till kroppen, händerna och ansiktet. Tar du det i ansiktet så massera väldigt försiktigt. Den är kanon till händerna, de blir mjuka och återfuktade, samma med kroppen.

Några tips från mig till er :-)

Inga kommentarer: