Annons

fredag 4 september 2009

Getingar, humlor och bin

Diskuterade i går med R om getingar, humlor och bin...och bromsar var med på ett hörn också. En incident hände i veckan då jag satt vid datorn och åt min frukost och då ser jag i ögonvrån snett framför mina ögon en geting helt plötsligt. Jisses så rädd jag blev. Jag flög upp och den efter mig. Vrålade att R måste ta bort den!! Anledningen att jag blev så rädd var att vi bor mitt i stan, på tredje våningen så att en geting hittat in genom vår lilla springa i fönstret är en gåta. När jag senare cyklade till gymet så fastnar en geting i mitt hår och jag blev så rädd igen och börjar frenetiskt vifta och var övertygad att jag skulle bli stucken. Nå, hur som helst så diskuterade vi dessa fenomen till insekter i går. Hurvida de biter eller sticker. Jag visste att de sticker men inte R så jag var tvungen att kolla upp det och jag lärde mig lite nytt jag med. Getingar har en gadd som de sticker med, men det är bara honorna som har en gadd och som sticker, inte hanarna. Gadden är deras äggledare där äggen kommer ifrån. Det var nåt nytt för mig. Jag visste också att de sällan sticker om man inte retar upp dom men det stod att de mycket mycket sällan sticker, att man lugnt kan låta en geting sitta på en utan att bli hysterisk för de gör ingenting, inte heller om man viftar bort dom. Men vem vågar chansa?

Samma gäller bin, bara honorna har en gadd och sticker. Med humlorna lärde jag mig att de också har en tagg men giftet i den är inte alls lika starkt som tex en getings och därför känns det bara som att det bränns och humlor måste bli ordentligt uppretade innan de går till attack. Gör inte som jag när jag var liten, sätt dig inte på en söt liten humla för då bränns det ordentligt ;-)
Så, nu har ni fått en enkel liten biologi lektion :-D

5 kommentarer:

Johanna sa...

Vi brukar också ha getingar inne och vi bor på andra våningen!

Intressant info att bara honorna sticker, det har jag faktiskt inte vetat om! Tack för den uppgiften:)!

charlotta sa...

Hej! jag såg att du hade kommenterat stina-lees blogg med tips på ett nagellack som sträkte naglarna, då tänkte jag bara fråga var man kan köpa ett sånt nagellack?
ha en bra kväll

Pale Queen sa...

Johanna. Konstigt. Blev så förvånad då jag aldrig sett nån geting i närheten av vår lägenhet...nåja, de hittar ju tydligen in i allafall ;-)

Angelica sa...

Snygg bild!

Sara sa...

Jättefin blogg :D