Annons

tisdag 1 september 2009

Resan på Donau

Nu ska ni få höra om resan. 11 dagar på Donau där vi var i 6 länder och 5 huvudstäder och några småställen på vägen.

Den 15 aug vid 7 på morgonen lyfte planet mot Wien. En buss tog oss till fiket Einstein och vi bjöds på kaffe och god macka. Senare fortsatte bussfärden genom Wien med en lokal guide. Vi gick även runt lite i stan. Varmt var det, ca 28-30 grader.

Vid 2 tiden kom vi till båten och checkade in. Grymt trötta var vi då vi inte sovit många timmar på natten. Vi slappade på båten och satt mest på soldäck.
Dag 2 var vi fortfarande i Wien och vädret var detsamma, väldigt varmt. Tog en liten promenad kring båten och såg en så fin svanfamilj som huserade kring båten.

På kvällen bestämde vi oss i sista stund att följa med på en konsert inne i Wien, klassisk musik med balett och opera, en rolig upplevelse och det var mycket fint.

Dag 3 kom vi till Slovakien och Bratislava. En guidad busstur runt i Bratislava och även promenad inne i stan. Varmt, ca 32 grader. Vid 16 tiden gick båten sedan vidare mot Ungern och Budapest.

Dag 4, vid 5 på morgonen kom vi fram till Budapest. Båten la till centralt. En guidad busstur och promenad på olika platser. En vacker stad med så fina byggnader. Besökte en saluhall nära båten där det såldes mat, kryddor, frukt, grönsaker och souvenirer. Varm dag 32-35 grader varmt med varma vindar.

Dag 5 var vi fortfarande i Ungern men det blev en bussfärd mot en liten stad som hette Zesendre, en liten stad med vackra smala gränder och massor av souvenirbutiker.

Över 30 grader varmt.

På kvällen for båten vid 22 tiden under de upplysta broarna, allt var upplyst. Broarna, parlamentet, frihetsgudinnan och alla andra vackra byggnader. Häpnadsväckande vackert! Båten åkte sedan hela natten.

Dag 6 kom vi fram till den ungerska staden Mohacs. En busstur till staden Pecs där det blev en liten rundtur i staden. Även idag var det över 30 grader.

Dag 7 var vi framme i Serbiens näst största stad Novi Sad. En kortare guidad tur inne i stan. Båten gick sedan vidare mot Belgrad och på kvällen var det uppvisning av olika serbiska folkdanser.

Över 30 grader varmt.

Dag 8 var vi i Belgrad. En guidad busstur och en promenad inne istan. Orkade dock inte gå så mycket då det var så hett, ca 33 grader. En mycket intressant stad att se. Allt från lite finare hus till hus som bombats i kriget.

Stadsturen avslutades sen med en tripp till en bondgård med en stor familj som hade lagat en massa serbisk mat som dukades upp på ett långbord i en lada, där fick vi också vin och öl och hembryggd plommonsnaps som smakade...ja det var inte gott. Några män spelade serbisk musik. Det var också en rolig upplevelse att få vara med om nåt riktigt serbiskt.

Dag 9 kom vi till Rumänien och ett litet ställe som hette Turnu Severin. Vi åkte genom den kända järnporten och det var så vackert, höga berg på båda sidorna. Serbien var på ena sidan och Rumänien på den andra. Lunchen åts på soldäck i hettan, ca 33 grader. Kvällen var det kaptensmiddag på båten. Maten var helt ok på båten. Frukostbuffé, lunchen var 3 rätters och middagen 4 rätters...eller egentligen 5 rätters då det bjöds på olika ostar efter måltiden. Gick aldrig hungrig i allafall ;-)

Dag 10 åkte båten mot Vidin i Bulgarien. Gick upp på soldäck vid 7 på morgonen och möttes av ett mulet Bulgarien och det blixtrade och dundrade. Senare kom ett riktigt störtregn. Dagen spenderades hela dagen på båten. Regnet avtog och det var ca 20 grader.

Dag 11 var det då hemfärd vi vaknade upp i Bulgarien och Oryahovo. En buss väntade på oss som tog oss in till Sofia, ca 3 timmars bussresa. En liten kortare guidning och ett besök i en kyrka. Alla var dock trötta och ville bara hem. Senare flög vi först till Wien och senare till Sverige.

En underbar resa och jag fick uppleva så otroligt mycket, mysigt avkopplande och varmt. En resa och minnen jag kan leva länge på :-)

Några dagar spenderades i Linköping också och det var som vanligt väldigt trevligt.