Annons

fredag 26 november 2010

Mysigt!

I går julpyntade jag för fulla muggar och nu är det juligt här hemma :-)

Kokade även fikonmarmelad och det är ju sååå gott, speciellt tillsammans med ost, särskilt salta och starka ostar. Blir perfekt till pepparkakor, mögelost och glögg i helg.
Så här gjorde jag min marmelad.

Ta 10 torkade fikon, skär i mindre bitar och lägg dom i blöt tillsammans med 1,5 dl vatten och en halv dl cointreau (apelsinlikör). Jag lät dom ligga i några timmar.

Koka sedan upp fikonen med vätskan och tillsätt skalet av en apelsin och saften av en apelsin. Ta en vaniljstång och skrapa ur och släng sedan i hela stången som får koka med.
Tillsätt också 2 dl syltsocker. Koka i ca 15 min.

Efter 15 min så mixade jag marmeladen (ta upp vaniljstången först)och spädde ut med ytterligare en halv dl vatten då jag tyckte den blev för tjock. Kokade bara upp den igen och hällde den i en varm burk.
Receptet är inspiration från Leilas fikonmarmelad.

GOTT!


Snart ska jag iväg på ansiktsbehandling, ska bli intressant då jag aldrig varit på det förut :-) Tack Patrik och Jenny för presenten! Som nu äntligen används.

Inga kommentarer: